1. Valg af dirigent

Kurt Jørgensen blev valgt til dirigent, og generalforsamlingen blev konstateret lovligt indvarslet og beslutningsdygtig.  Der var fremmødt i alt 14 medlemmer til generalforsamlingen.

  1. og 3. Gennemgang af protokol og bestyrelsens beretning

Under gennemgang af protokol og bestyrelsens beretning, der blev fremlagt af formanden Henrik Hansen, orienteredes om:

Vejenes tilstand

Vejene fremstår overordnet set i tilfredsstillende tilstand. I forbindelse med etablering af fibernet i området er der opstået 8 skader på vejenes asfaltbelægning. Skaderne er typisk sket, hvor der er foretaget underboring af fiberkablet under vejen. Alle skader er udbedret af entreprenør Anker Andersen. Kvaliteten af disse udbedringer er desværre ikke særlig høj. Også i forbindelse med udskiftning af hovedvandledning er der flere steder sket skader på asfaltbelægningen. Bortset fra en enkelt skade, er disse nu også udbedret af entreprenøren.

Vintervedligeholdelse af vejene

På det sidste fællesmøde med Gf. Bakkelandet var der lagt op til en drøftelse af en ny udgiftsfordelingsnøgle for vintervedligeholdelsen af områdets veje. Birgitte Kjems foreslog i stedet, at vi fremadrettet adskiller aftalen om snerydning mv., så der laves separate aftaler med den samme entreprenør. Dermed afregner hver grundejerforening herefter med entreprenøren, hvilket blev den endelige beslutning.
Udskiftning af hovedvandledning

Baunehøj Vandværk har udskiftet hovedvandledningen og samtlige stikledninger fra Duebjergåsen nr. 4 frem til nr.16 i det sene efterår 2021. Udskiftningen er fortsat vinteren 2022 på Tømmerholtåsen og den resterende del af Duebjergåsen. Udskiftningen omfatter også montering af en lukkeventil i selve målerbrønden til erstatning af den gamle stophane. Gravearbejdet har omfattet opgravning ud for de enkelte målerbrønde. Herfra ”skyder” man sig fra hovedvandledningen frem til den enkelte målerbrønd, hvorefter den nye stikledning tilsluttes. Den nye hovedvandledning (d. 50 mm) er – mellem de nævnte opgravninger ud for målerbrøndene – ved hjælp af hydraulik trukket frem igennem den gamle hovedvandledning ved hjælp af et system kaldet Pipe Bursting. Projektet er hos os tilendebragt den 18. februar 2022.

Ændring af zonestatus

Grundejerforeningerne i Bakkelandsområdet har den 5. november 2021 genfremsendt ansøgning om zoneændring af 27. maj 2019 til Gribskov Kommune.

Byrådet i Gribskov Kommune ønsker på lang sigt, at de to sommerhusområder Bækkekrog og Bakkelandet kan overføres til byzone. Begge områder ligger uden for kystnærhedszone. Det er ikke muligt at overføre områderne på nuværende tidspunkt, da det er i strid med gældende landsplanlægning (Fingerplan 2019). En overførelse til byzone forudsætter således en landspolitisk holdningsændring.

Etablering af hjertestarter
Grundejerforeningen Bakkelandet har i 2021 modtaget en hjertestarter fra et af deres medlemmer, Alex Anderson.

Hjertestarteren er nu installeret i garagen på Bakkelandet 2 og er i funktion. Grundejerforeningen Bakkelandsåsene betaler 1/3 af etablerings- og driftsomkostningerne. Vores andel af etableringsudgiften udgør kr. 2.734,56. Driftsomkostningerne er vi ikke bekendt for nuværende, men i budgettet er vores andel ansat til ca. 1500 kr. pr. år.

Vi har udtrykt vores tak til Alex Anderson i form af en lille vingave, som vores formand har afleveret på foreningens vegne.

Under dette punkt oplyste Gert Andersen, at man på Orø – hvor han har sommerhus – af den lokale grundejerforening havde fået udleveret klæbemærker med hjertestarterens adresse, til opklæbning på brevkassen. Vi vil overveje, om ideen er nødvendig her.

Alle husstande i Bakkelandsområdet har fået udleveret en ”flyer”, hvori det oplyses, at hjertestarteren er placeret på adressen Bakkelandet 2. Der er et skilt med hjertestarterlogo på brevkassen ved indkørslen og på selve opbevaringskassen i carporten. I løbet af foråret er det planlagt, at alle vil blive inviteret til en demonstration af selve hjertestarteren. Det oplyses, at der i øjeblikket er to hjerteløbere i Bakkelandet, og hjerteløbere bliver tilkaldt af alarmcentralen, når der ringes 112 om hjerteproblemer.

Hegnssagen 21. september 2021

I september måned henvendte Grundejerforeningen Bakkelandet ved formand Ole Kien sig til ejerne af matrikelnummer 1 r og 1 s (Tømmerholtåsen nr. 9 og 11). Han oplyste, at man ønskede at rydde rabatten langs Bakkelandet ud for disse ejendomme for en større del af beplantningen i fælleshegnet. Som årsag blev angivet nemmere vedligeholdelse af græsbevoksningen på rabatten. Dette skabte både frustrationer og utilfredshed hos vores grundejerne, fordi de i deres haver og huse efterfølgende vil blive udsat for ubehageligt indkig fra vejen. Endvidere fandt særligt den ene grundejer – Per Østerberg – Ole Kiens attitude ubehagelig og provokerende, hvilket førte til en højrøstet meningsudveksling mellem parterne. Efter Ole Kiens opfattelse følte han sig herunder truet på livet. Han valgte dog ikke at anmelde forholdet til politiet. For at undgå sådanne tilspidsede situationer har vi meddelt Ole Kien, at han ved evt. fremtidige henvendelser retter disse direkte til Grundejerforeningen Bakkelandsåsene og ikke til enkelte grundejere. Trusler på livet i en ophedet og følelsesladet meningsudveksling finder vi naturligvis helt uacceptable.

Omhandlede beplantning er resterne af et gammelt fælleshegn mellem Bakkelandsgården og Blæsenborg. Et fælleshegn vedligeholdes normalt i samarbejde mellem parterne, og ingen part har egenhændig ret til at fjerne væsentlige dele af et fælleshegn.

På spørgsmål om fastlæggelse af reelt ejerforhold ved hjælp af skelpæle har Gf. Bakkelandet ikke reageret. Som beplantningen på stedet fremstår i dag – efter beskæring foretaget af matr. 1 s selv – er rabatten ryddet, og græsslåning kan foregå problemfrit. Dette er nøje i overensstemmelse med Gf. Bakkelandets tidligere krav i skrivelse af 15. juni 2002 til en rabatbredde på 1,2 m. Yderligere fældning af hegnet er uden praktisk betydning.

Vi har meddelt bestyrelsen i Gf. Bakkelandet, at vi er åbne overfor at mødes med dem i dialog, så vi forhåbentlig i fællesskab kan finde en fornuftig og varig løsning for alle parter. Det har man indtil videre reageret på ved at lukke sagen.

Vi har efterfølgende overvejet det fremtidige samarbejde med Gf. Bakkelandet. Vi har besluttet indtil videre at fortsætte samarbejde med at forsøge at få området overført til byzone. Vintervedligeholdelse af vejene fortsætter med samme entreprenør, men med separat afregning. Endelig bidrager vi til den fælles drift og etablering af den nye hjertestarter og drift af fællesarealet. Det årlige fællesmøde har vi derimod aflyst indtil videre, idet vi ikke mener, at vi får noget positivt ud af disse møder.

Det er vigtigt at fastslå, at vi har og fortsat ønsker at bevare det gode forhold til naboerne i Bakkelandet. Vi finder blot samarbejdet med den nuværende ledelse af Grundejerforeningen Bakkelandet ikke fungerer på tilfredsstillende måde.

Trampesti langs Arresø

Grundejerforeningen Bakkelandet har sammen med Danmarks Naturfredningsforening og Annisse Lokalråd klaget til Ankestyrelsen over, at Gribskov Kommune ikke har fulgt Naturklagenævnets afgørelse i sagen om trampestien. Ankestyrelsen har nu påbudt kommunen at genoptage sagsbehandlingen af den oprindelige sti. Man håber, at man kan få det oprindelige stiforløb igen og slippe for at gå på den meget våde og midlertidige sti.

Her først i april måned 2022 er det konstateret, at ejeren af ejendommen, Søbakkegård, Præstevej 70 – på hvis jorde en del af trampestien forløber – tilsyneladende har haft en landmåler til at konstatere og fastslå ejendommes skel op til Arresø. Der er opsat skelpæle og -pinde, og der er trukket en hvid snor mellem disse markeringer. Efterfølgende er der langs den hvide snor opsat kraftige hegnspæle til montering af et nyt hegn. Med dette nye hegns placering bliver dele af trampestien indhegnet i Søbakkegårds matrikel, og visse steder bliver passage vanskelig grundet bevoksning og ringe afstand til søbredden. Hvad der fra ejers side legitimerer denne handling, er vi ikke bekendt med.

Desuden har vi fået oplyst, at Dalenborg Grundejerforening har henvendt sig til kommunen med ønske om at lukke trampestien. Årsagen er, at beboerne på Klintevej er utilfredse med, at vandrerne går på Klintevej. Der har været møde mellem kommunen, Naturstyrelsen og grundejerforeningen på åstedet. Vi kender ikke resultatet af dette møde.

 Bestyrelsens beretning godkendtes.

  1. Forelæggelse af det reviderede regnskab

Det fremlagte og reviderede regnskab godkendtes.

  1. Forslag fra bestyrelsen

Bestyrelsens forslag om kontingent – kr. 800,00 – for regnskabsåret 2022 godkendtes. Andelen vedrørende vintervedligeholdelsen udgør kr. 200,00.

  1. Forslag fra medlemmerne

Der var ikke indkommet forslag fra medlemmerne.

 

  1. Valg af bestyrelse

Til bestyrelsen genvalgtes Pia Hardenberg, Henrik Hansen og Kristian Haagensen

  1. Valg af bestyrelsessuppleanter

Til bestyrelsessuppleanter valgtes Peter Johansen og Poul-Erik Olsen
9. Valg af revisorer

Til revisorer genvalgtes Poul Akselbo og Per Østerberg.

  1. Eventuelt

Under eventuelt fremsatte formanden på bestyrelsens vegne et forslag om inddragelse af medlemmerne i lettere vedligeholdelsesarbejder på foreningens områder. Der kunne f.eks. være tale om i fællesskab at afvaske pullerter og vejskilte, afretning af uønsket bevoksning på vejkanter, indklipning og beskæring af bevoksning mod vejene efter forudgående aftale med de pågældende ejere. Der var på generalforsamlingen en positiv stemning for dette forslag. Det blev aftalt, at formanden – når der er behov derfor – vil igangsætte påtrængende arbejder. Indkaldelsen formidles af Marianne Lohse via mail.

Jan Halaburt motiverede en diskussion om evt. oprettelse af en lokal minigenbrugsstation for at undgå for mange affaldsspande i fremtiden. Der var ikke enighed om en placering af en sådan genbrugsstation i vores område. Gribskov Kommunes hjemmeside oplyser, at den nationale plan for sortering af affald er udskudt. Dermed kan Gribskov Kommune ikke komme i gang med konkrete tiltag for at øge sorteringen af husholdningsaffaldet i kommunen i øjeblikket. Vi må derfor afvente kommunens udspil på et senere tidspunkt.

Peter Johansen oplyste, at han havde bemærket en rotte i området. Andre havde gjort lignende iagttagelser. Gribskov Kommunes hjemmeside oplyser, at hvis du ser rotter, har du pligt til hurtigst muligt at anmelde det til kommunen. Det gælder, ligegyldigt om det er indenfor eller udenfor, eller om det er på et privat eller et offentligt område.

Den årlige vejfest afholdes den 20. august 2022 kl. 13:00. Som tidligere foregår festlighederne hos Inge og Kjartan på Tømmerholtåsen 1. Nærmere herom fra festudvalget på et senere tidspunkt.

Huseby, den 7. maj 2022    

       Dirigent: Kurt Jørgensen                                                       Referent: Kristian Haagensen

Kontakt

Grundejerforningen Bakkelansdåsene
c/o Henrik Hansen
Tømmerholtåsen 23
Huseby
3200 Helsinge
Telefon: 20 84 00 14
Mail: hphmaximus@hotmail.com
Bank: 1551-4845379157

Privatpolitik

Hvad er persondataforordningen?
Persondataforordningen er et EU regulativ, som har til formål at beskytte personer i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det trådte i kraft den 25. maj 2018.

Grundejerforeninger er også underlagt persondataforordningen, og er forpligtet til at udforme og offentliggøre en såkaldt privatlivspolitik og fortegnelse samt indgå en databehandleraftale med samarbejdspartnere og leverandører.

I praksis betyder det, at grundejerforeningen skal beskrive og oplyse hvilke persondata der indsamles, opbevares og hvad de anvendes til, samt hvem der har adgang til oplysningerne. Desuden skal man oplyse hvilke data man videregiver til 3. part.

Læs mere om Grundejerforeningens Privatpolitik her
Download Grundejerforeningens Privatpolitik som PDF fil Privatlivspolitik 27.01.2020 (002)