Referat Generalforsamling Grundejerforening Bakkelandsåsene lørdag d. 28. maj 2016.

  1. Pia Hardenberg blev valgt til dirigent, og generalforsamlingen blev konstateret lovligt indvarslet og beslutningsdygtig. Ved generalforsamlingen var 16 parceller repræsenteret.
  2. Gennemgang af protokol: Formanden gennemgik dagsordenen.
  3. Bestyrelsens beretning: Blev fremlagt af formanden Henrik Hansen, som orienterede om :
    • Klimatilpasning
      Status for ”klimatilpasning” i Grundejerforeningen Bakkelandsåsene viser, at projektet for nuværende stort set er gennemført planmæssigt, og uden udgift for den enkelte grundejer. Dog mangler der opretning og tilsåning af enkelte områder som har ”sat sig”, hvor faskiner og ledninger er nedgravet. Der kan endvidere blive tale om etablering af endnu en overløbsledning fra en faskine. Dette er ikke for nuværende endeligt besluttet.
      Det blev endvidere oplyst, at Grundejerforeningen – på vegne af grundejerne – har indhentet i alt 22 nedsivningstilladelser fra Gribskov Kommune. Efterfølgende er der gennemført 11 projekter på ejendomme, hvor regnvand er separeret fra kloakvand. En overvejende del af projekterne er gennemført ved etablering af faskiner på de pågældende ejendomme. I enkelte tilfælde er der dog blot etableret overløb fra eksisterende faskine mens andre har valgt at lade regnvandet få afløb til beplantede arealer. Fire ejendomme er i øvrigt så ny opførte, at disse på byggetidspunktet har fået etableret regnvandsfaskiner, hvorfor disse umiddelbart har kunnet færdigmeldes til Gribskov Kommune.
      Alle projekter – på nær et – er for nuværende afregnet med kloakmester, ligesom anmeldelser og færdigmeldinger fra kloakmester er tilsendt Gribskov Kommune. Kommunens opgave er herefter at orientere Gribvand A/S om status for projektets gennemførelse samt opdatere de nye data i BBR-registeret. Opgaven er herefter for grundejerforeningen at efterprøve om dette også faktisk gennemføres. Den 25. april og den 2. maj 2016 er der foretaget opfølgning på, om de i 2015 etablerede faskiner fungerer efter hensigten og om kloaksystemet ligeledes fortsat fungerer tilfredsstillende. Der er ikke konstateret uregelmæssigheder ved denne undersøgelse.
      Samtlige vejbrønde er også frakoblet kloaksystemet og tilsluttet eksisterende regnvandsledning eller ført til afløb i vejrabatten. Sidstnævnte gælder for en enkelt vejbrønd på Tømmerholtåsens vendeplads. Endelig er grøften op til Duebjergåsen nr. 4 blevet uddybet og tilsluttet regnvandsledningen. Dette er gennemført for at undgå oversvømmelser i kraftig regn og i tøbrudsperioder, og endelig fordi grøften nu er tilsluttet overløb fra flere faskiner.
    • Vejenes tilstandt
      Vejene fremstår overordnet set i tilfredsstillende tilstand. Der er dog i forbindelse med frakoblingen af vejbrøndene opstået en del skader på asfaltbelægningen, og visse steder er vejbelægningen blevet fornyet efter nedgravning af afløbsledninger.
      Endvidere er der fremkommet sætningsskader på Duebjergåsen ud for mosen, hvor vejen for øvrigt også har været gravet op i forbindelse med omlægning af afløb fra en vejbrønd. Samtlige skader er efter aftale med NCC Roads A/S oprettet og repareret. De oprettede og reparerede områder vil efterfølgende om ca. 3 uger blive påført en ny overfladebelægning af tilsvarende type som tidligere er anvendt. Udgiften hertil andrager ca. 45.000,00 kr. inkl. moms, der betales via kontoen for separering af kloak- og overfladevand.
      I øvrigt kan det oplyses, at udgiften til snerydning og glatførebekæmpelse har været rimelig lav grundet den milde vinter. Glatførebekæmpelsen i Bakkelandsområdet vil også fremover blive gennemført med grusning – og kun med salt i særlige tilfælde.
    • Ændring af zonestatus
      Under henvisning til den nuværende regerings intention om at give kommunerne bedre mulighed for byudvikling og by-omdannelse af de områder, der ligger i nærheden af kysten, har grundejerforeningerne i Bakkelandsområdet den 12. februar 2016 rettet henvendelse til borgmester Kim Valentin for om muligt at ændre vort områdes zonestatus. Vi har bl.a. lagt til grund, at en konvertering til helårszone vil ligge i naturlig forlængelse af udstykningens oprindelige karakter, og at områdets ændring til sommerhuszone ikke var områdets beboere bekendt fra starten. På den baggrund vil en overgang til helårszone ikke – efter vores opfattelse – kunne skabe præcedens for krav om overførsel af andre områder. Vi har endnu ikke modtaget borgmesterens bemærkninger til forslaget – kun modtaget behørig kvittering for brevets modtagelse i administrationen.
    • Trafiksikkerhed
      Formanden henstillede til, at der ved kørsel på vore lokale veje udvises fornøden hensynsfuldhed og agtpågivenhed over for bløde trafikanter, lige som hastigheden skal tilpasses forholdene og aldrig må overstige 30 km/h.
      Affødt af unge (10-12 år) drenges intensive kørsel på en ”minicrosser” i vort område uden behørig ansvarsforsikring og knallertkørekort har vi fundet anledning til over for den ansvarlige forælder at indskærpe, at dette ikke er lovligt og ej heller forsvarligt, og derfor ikke kan tolereres. Vore veje er omfattet af færdselslovens bestemmelser, og kan derfor ikke betragtes som en lukket bane. Det er endvidere indskærpet overfor pågældende forælder, at der – også med hensyn til støj – skal udvises fornødent hensyn over for områdets beboere.Bestyrelsens beretning godkendtes.
  4. Forelæggelse af det reviderede regnskab
    • Kassereren, Birgitte Kjems, fremlagde det reviderede regnskab, der godkendtes.
  5. Forslag fra bestyrelsen
    • Bestyrelsens forslag om kontingent – kr. 800,00 – for regnskabsåret 2016 godkendtes. Andelen vedrørende vintervedligeholdelsen udgør kr. 200,00
  6. Forslag fra medlemmerne:
    • Der var indkommet forslag om etablering af en kørestolsrampe ved indgangen/nedgangen til fællesarealet, idet det ikke i øjeblikket er muligt for kørestolsbrugere at benytte fællesarealet. Forslaget var fremsendt af Anni Halaburt, der var til stede på generalforsamlingen og motiverede sit forslag med yderligere argumentation, at det ligeledes kan være svært for gangbesværede med stok at benytte den nuværende meget ujævne indgang ved siden af bommen. Fremmødte på generalforsamlingen støttede op om forslaget. Forslaget vil blive tilstillet Grundejerforeningen Bakkelandet, der er ejer af fællesarealet. Vi vil i samarbejde med Grundejerforeningen Bakkelandet søge at etablere en ny indgang/nedgang til fællesarealet for at imødekomme forslaget.
  7. Valg af bestyrelse
    • Pia Hardenberg havde meddelt bestyrelsen, at hun var villig til at opstille til valg til bestyrelsen.
      Forinden den skriftlige valghandling påpegede Jan Halaburt, at foreningens vedtægter på valgområdet burde ”finpudses”, idet brugen af fuldmagter – efter hans opfattelse -medfører en forskelsbehandling af medlemmerne, der ikke på forhånd var orienteret om, at der var opstillet en ny kandidat til valget. Flere af de fremmødte argumenterede for, at det ikke er nødvendigt med en ”finpudsning” af foreningens vedtægter på valgområdet, bl.a. fordi enhver kan opstille til valg (og indhente fuldmagter til dette) uden forudgående oplysning om dette til bestyrelsen.
      Til bestyrelsen valgtes Pia Hardenberg. Henrik Hansen og Kristian Haagensen genvalgtes.
    • Som det fremgår af foreningens vedtægter: ”vælges bestyrelsens medlemmer på den ordinære generalforsamling” (§ 11). ”Hver parcel giver én stemme. Det er tilladt at lade sig repræsentere ved behørig skriftlig fuldmagt” (§ 18).
      Et medlem er ikke pligtig forud for generalforsamlingen at oplyse om sit kommende kandidatur til en bestyrelsespost. Denne oplysning kan fremkomme under generalforsamlingens valg til bestyrelse. Som følge heraf får medlemmerne størst indflydelse på valg ved personligt fremmøde på generalforsamlingen eller ved at lade sig repræsentere ved behørig skriftlig fuldmagt.
      Det kan oplyses, at foreningens vedtægter overordnet set er i overensstemmelse med ”standardvedtægter for grundejerforeninger”. I øvrigt var valgresultatet blevet det samme uanset brugen af de 5 fuldmagtsstemmer. I betragtning heraf anser bestyrelsen det ikke i øjeblikket – ud fra en juridisk vurdering – for nødvendigt at ændre foreningens vedtægter.
  8. Valg af bestyrelsessuppleanter
    • Til bestyrelsessuppleanter valgtes Jan Halaburt og Kirsten von Fintel genvalgtes.
  9. Valg af revisorer
    • Til revisorer genvalgtes Poul Akselbo og Per Østerberg.
  10. Eventuelt
    • Efter indlæg fra Gert Andersen besluttede generalforsamlingen at henstille til grundejerne, at hunde skal føres i snor på områdets veje. Dette skal forhindre, at hundene løber ind i haverne og forretter deres nødtørft. Hundeefterladenskaber skal fjernes af hundeejer, uanset hvor på de fælles arealer man måtte befinde sig – dette gælder også rabatterne.
    • Jan Halaburt, der er foreningens repræsentant i ”Arresøgruppen”, orienterede kort fra gruppen og henviste til:http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/naturguider/arresoe/
      Naturstyrelsens hjemmeside oplyser bl.a. om vandkvalitet, fugleliv og sejlads.
    • Birgitte Kjems oplyste, at der på Facebook er oprettet en lukket gruppe ”Bakkelandet” for beboere i Bakkelandsområdet, hvor der er mulighed for at holde kontakt og udveksle oplysninger med hinanden. Måske kunne dette værktøj også anvendes i forbindelse med ”Nabohjælp” i området? Søg ”Bakkelandet nabofællesskab” på facebook og klik, at du ønsker at være medlem.
  11. Vejfest
    • Den årlige vejfest afholdes den 13. august 2016 kl. 13:00. Som tidligere foregår festlighederne hos Inge og Kjartan på Tømmerholtåsen nr. 1. Nærmere herom fra festudvalget på et senere tidspunkt.
  12. Konstituering
    • Efter dette års generalforsamling har bestyrelsen konstitueret sig således:
      Formand Henrik Hansen, næstformand Kristian Haagensen, kasserer Birgitte Kjems, sekretær Kjartan Kristjansson og medlem Pia Hardenberg.

 

 Dirigent: Pia Hardenberg           Referent: Kristian Haagensen
Kontakt

Grundejerforningen Bakkelansdåsene
c/o Henrik Hansen
Tømmerholtåsen 23
Huseby
3200 Helsinge
Telefon: 20 84 00 14
Mail: hphmaximus@hotmail.com
Bank: 1551-4845379157

Privatpolitik

Hvad er persondataforordningen?
Persondataforordningen er et EU regulativ, som har til formål at beskytte personer i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det trådte i kraft den 25. maj 2018.

Grundejerforeninger er også underlagt persondataforordningen, og er forpligtet til at udforme og offentliggøre en såkaldt privatlivspolitik og fortegnelse samt indgå en databehandleraftale med samarbejdspartnere og leverandører.

I praksis betyder det, at grundejerforeningen skal beskrive og oplyse hvilke persondata der indsamles, opbevares og hvad de anvendes til, samt hvem der har adgang til oplysningerne. Desuden skal man oplyse hvilke data man videregiver til 3. part.

Læs mere om Grundejerforeningens Privatpolitik her
Download Grundejerforeningens Privatpolitik som PDF fil Privatlivspolitik 27.01.2020 (002)